Η χαμένη ταινία του Ζαν Λυκ Γκοντάρ

gontarH ταινία «Une femme coquette» του Ζαν Λυκ Γκοντάρ, κυκλοφορεί στο διαδίκτυο και συγκεκριμένα υπάρχει ολόκληρη και διαθέσιμη για όσους θέλουν να την απολαύσουν, στο YouTube. Αποτελεί τη δεύτερη ταινία μικρού μήκους του γνωστού δημιουργού, την οποία είχε γράψει και σκηνοθετήσει πολύ πριν γυρίσει τα έργα του «Με κομμένη την Ανάσα» και «Περιφρόνηση» και δεν παρουσιάστηκε ποτέ στις κινηματογραφικές αίθουσες.

Βασισμένη στο διήγημα «Le Signe» του Γκυ ντε Μωπασσάν, το «Une Femme Coquette», είναι η πρώτη αφηγηματική ταινία του Ζαν Λικ Γκοντάρ, διάρκειας 10 λεπτών. Τα γυρίσματα έγιναν στη Γενεύη το 1955, με κάμερα 16 χιλιοστών και τον ίδιο να αποτελεί ολόκληρο το συνεργείο της. Οι τίτλοι του φιλμ αναφέρουν ως σκηνοθέτη τον Χανς Λούκας, ένα ψευδώνυμο που μερικές φορές ο Γκοντάρ χρησιμοποιούσε στην σύντομη καριέρα του ως κριτικός κινηματογράφου.

Ζαν Λυκ Γκοντάρ: Une femme coquette

Πρωταγωνιστεί η Maria Lysandre – η οποία δεν ξαναέπαιξε έκτοτε στον κινηματογράφο – και ο Roland Tolmatchoff. Η μουσική επενδύεται από έργα του Μπαχ, ενώ αγγλικοί υπότιτλοι προστέθηκαν στο βίντεο.

Στο έργο, μία γυναίκα γυρνώντας με τα πόδια στο σπίτι για να ετοιμάσει το φαγητό, αναστατώθηκε βλέποντας μια πόρνη στο παράθυρο να «προσκαλεί» πελάτες. Έτσι αποφασίζει να γράψει μία επιστολή και να διηγηθεί στη φίλη της τις μύχιες σκέψεις της σχετικά με τα όσα είδε. Στην επιστολή περιγράφει τα ανάμεικτα συναισθήματα που της προκάλεσε αυτή η εικόνα, θαυμασμό, περιφρόνηση αλλά και σεβασμό. Ο ίδιος ο Γκοντάρ εμφανίζεται για λίγο φορώντας αδιάβροχο, γοητευμένος από την πόρνη που του κάνει νεύμα από το παράθυρο.

Ζαν Λυκ Γκοντάρ: Une femme coquette

Σε μία από τις πρώτες του συνεντεύξεις στο περιοδικό Cahiers du Cinema το 1962, λέει χαρακτηριστικά για την ταινία του «Une femme coquette»: «Ήθελα να ξεκινήσω από μια ιστορία συμβατική και να ανακατασκευάσω, με διαφορετικό τρόπο, ό,τι είχε γίνει μέχρι τότε στον κινηματογράφο. Ήθελα επίσης να δώσω την εντύπωση ότι τα κινηματογραφικά μέσα ανακαλύπτονταν ή δοκιμάζονταν για πρώτη φορά».

Ο Αντουάν ντε Βασκ στη βιογραφία του για τον Ζαν Λυκ Γκοντάρ, αναφέρει ότι πρόκειται για μία ταινία απελευθερωμένη, οικεία, γρήγορη, διεστραμμένη, όπου η γυναίκα αποτελεί λεία για τον άντρα που την κυνηγά, την πληρώνει. Εκείνη ωστόσο εμφανίζεται ζωντανή και αέρινη.

Tags: